Friday, October 5, 2012

~ HIKMAH DISEBALIK HUKUM HUDUD KEPADA PENZINA~

ASSALAMUALAIKUM WBT...

Actually tajuk entry kali ni pasal hukum hudud kepada penzina sebab ustaz ada cerita sikit dalam kelas tadi.
Sebelum ni pernah diberitahu oleh seorang sahabat,tapi tak tahu secara detail,so jom kita explore apa hikmah disebalik hukum yang dah Allah tentukan untuk pelaku...

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (Surah an-nur 24 : 2)

Sesungguhnya setiap yang Allah tetapkan itu ada hikmahnya,tiada yang sia-sia...

Hukuman untuk pesalah zina:
- belum berkahwin : 100 kali sebatan
- sudah berkahwin : rejam sampai mati

DARI SUDUT SAINTIFIK

Buat penzina yang belum berkahwin, mereka mempunyai antibodI T4 Limfosit yang masih kuat dan masih bertenaga. Jika seseorang itu menghidapi HIV selepas penzinaannya, T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV AIDS yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan mati dan akhirnya sel sum-sum tulangnya mengalami kelumpuhan dan fibrosis dan tidak dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang.

Pesakit jenis ini juga mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan. Tetapi dengan syarat dia mesti didera dan badannya mesti mengalami kesakitan yang banyak bagi merangsang penghasilan sel-sel T4 yang baru serta mengelakkan sum-sum tulang daripada fibrosis. Cara terbaik adalah dengan menyebat diantara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagiaan belakang dengan sebatan yang akan merangsang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfositnya itu boleh menguasai HIV AIDS.

Sekiranya pelaku tersebut sudah berkahwin dan menghidapi HIV, sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang mengalami sedikit hakisan dan kurang menghasilkan antibodi kerana lebih banyak ditumpukan ke arah penghasilan benih-benih2 bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Penzina jenis ini tidak dapat diselamatkan daripada virus HIV AIDS dan rejam sehingga mati adalah jalan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit disamping memberikan pengajaran kepada orang lain supaya takut untuk melakukan kesalahan yang sama.


Mengapakah terdapat perbezaan dalam hukuman yang dijalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan status manusia yang berbeza?

Sepintas lalu ulama' menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika disabit bersalah, hukuman rotan sebanyak 100 kali adalah wajar sebagai pengajaran bagi mereka yang melakukan zina  ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi penzina yang belum berkahwin adalah kerana mereka belum pernah merasakan nikmat perkahwinan. Keinginan mereka adalah disebabkan dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga terjerumus melakukan zina.

Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan keatas penzina yang sudah berkahwin kerana penzina ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka ini akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini- Dr. Jamnul Azhar


Firman Allah, yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang sangat buruk.” (Surah al-Isra’, ayat 32).

No comments:

Post a Comment